ІНСТРУКЦІЯ З ОХОРОНИ ПРАЦІПІД ЧАС РОБОТИ В КАБІНЕТІ ІНФОРМАТИКИ
1.
Загальні положення
1.
Інструкція з
охорони праці під час роботи в кабінеті інформатики та інформаційно-комунікаційних
технологій навчання є обов'язковою для виконання учнями, студентами,
викладачами, учителями, керівниками навчальних закладів.
2.
У кабінеті
інформатики проводяться:
ü навчальні заняття з інформатики та інших навчальних
предметів з використанням засобів інформаційних та комунікаційних технологій;
ü позакласні (позаурочні) групові та індивідуальні заняття
з використанням засобів інформаційних та комунікаційних технологій;
ü розробка учнями програмних засобів за завданнями вчителя
(викладача) або керівника навчального закладу.
3.
До роботи на ПК
допускаються учні, які пройшли первинний інструктаж з охорони праці (безпеки
життєдіяльності).
4.
Основні небезпечні
та шкідливі чинники у роботі:
ü травмування електричним струмом;
ü перевтома органів зору;
ü випромінювання;
ü навантаження на опорну систему.
5.
На початку вивчення
предметів з інформатики учні закріплюються вчителем (викладачем) за робочими
місця ми з урахуванням зросту, стану зору та слуху. У випадку навчальної
потреби допускається тимчасова зміна розташування учнів у кабінеті
інформатики.
6.
Заняття з ПК
повинні проводитися лише в присутності педагога. Педагог, який має вищу
педагогічну освіту і який пройшов інструктаж по техніці безпеки, при роботі з
ПК несе відповідальність за безпеку дітей.
7.
Позакласні заняття
з інформатики проводяться в присутності вчителів (викладачів).
8.
Допуск сторонніх
осіб в кабінет дозволяється тільки з відома вчителя (викладача) інформатики.
9.
Навчання на ПК має
проводитися з урахуванням можливостей кожного учня в індивідуальному режимі,
який визначає вчитель (викладач).
10. Показання до занять з ПК і режиму роботи дітям
шкільного віку з аномаліями рефракції
повинні встановлюватись офтальмологом.
11.
Загальна тривалість
позакласних та факультативних занять з основ інформатики не повинна
перевищувати 2 год на тиждень, а безпосередньої роботи на ПК — не більше 1 год.
12.
Загальна тривалість
під час профільного навчання учнів на ПК не повинна перевищувати 2 год на
день.
13.
Підчас роботи в кабінеті учні зобов'язані
підтримувати порядок і чистоту на
робочому місці.
14.
У разі несправності
електрообладнання, його складових частин слід звернутися до працівників
сервіс-центрів, не починати повторне вмикання або ремонт самостійно.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи
1.
Перевірити
наявність та надійність заземлення електрообладнання.
2.
Слід виконувати всі
вказівки вчителя по безпечному поводженню з приладами та пристроями, що
використовуються під час роботи.
3.
Перед початком
навчання вчитель (викладач) повинен візуально перевірити непошкодженість
захисного заземлення в тих кабінетах інформатики, у яких це заземлення виконано
відкритим проводом.
4.
Конструкція
робочого стільця (крісла) має забезпечувати підтримання раціональної робочої
пози під час виконання основних робочих операцій, створювати умови для зміни
пози. Учитель (викладач) повинен відрегулювати висоту та кут нахилу сидіння і
спинки відповідно до зросту і віку учня.
5.
Клавіатура повинна
бути зручною для виконання роботи двома руками, конструктивно відокремлена від
монітору для забезпечення можливості її оптимального розташування та прийняття
раціональної робочої пози. Висота клавіатури на рівні середнього ряду не повинна
перевищувати 30 мм .
Клавіатуру слід розташовувати на поверхні столу на відстані 100— 300 мм від краю, який
повернутий до користувача. Кут нахилу до панелі клавіатури має знаходитись в
межах від 5° до 15°.
6.
Екран ПК слід
розташовувати на оптимальній відстані від очей учня, але не ближче 0,4 м залежно від розміру
екрана монітора. Для зручності зорового спостереження площина екрана ПК має
бути перпендикулярна лінії зору, при цьому має бути передбачена можливість
переміщення монітора у вертикальній площині під кутом ±30° (справа наліво).
7.
Конструкція
робочого столу повинна забезпечувати можливість оптимального розташування на
робочій поверхні обладнання, при цьому треба враховувати його кількість та конструктивні
особливості (розмір монітора, клавіатури, пюпітра тощо) й характер роботи.
8.
При виникненні
будь-яких несправностей, не вимикаючи ПК, негайно повідомити про це вчителя
(викладача).
3. Вимоги безпеки під час роботи
1.
Учителі (викладачі)
стежать за виконанням учнями вимог безпеки під час навчання в кабінеті
інформатики.
2.
Сигнали про початок
перерви слід подавати на екрані відеомонітора. Робота з ПК повинна
проводитися в індивідуальному режимі.
3.
Безперервна робота
учнів з екраном відеомонітора не має перевищувати:
ü для учнів 1-х класів (6 років) — 10 хв за одну навчальну
годину;
ü для учнів 2—5-х класів — 15 хв за одну навчальну годину;
ü для учнів 6—7-х класів—20 хв за одну навчальну годину;
ü для учнів 8—9-х класів — 25 хв за одну навчальну годину;
ü для учнів 10—11-х класів та студентів вищих навчальних
закладів І та II рівнів акредитації на першій годині занять — 30 хв, на другій
годині — 20хв.
4.
Під час роботи не
допускається:
ü використання електрообладнання кабінету інформатики в
умовах, що не відповідають вимогам інструкцій підприємств-виробників;
ü експлуатація кабелів та проводів з пошкодженою або
такою, що втратила захисні властивості за час експлуатації, ізоляцією;
розміщення електрообладнання поблизу джерел тепла, у місцях недостатньою
вентиляцією;
ü залишати працюючий ПК без догляду на тривалий час —
більше 30 хв;
ü підключати ПК до електромережі та електророзеток, що не
мають захисного заземлення.
5.
Для підключення
переносної електроапаратури застосовують гнучкі проводив ізоляції.
6.
Штепсельні з'єднання та електророзетки для
напруги 12 В та 36 В за конструкцією мають відрізнятися від штепсельних
з'єднань для напруги 127 В та 220 В і бути пофарбовані в колір, який візуально
відрізняється від кольору штепсельних з'єднань, розрахованих на напругу 127 В
та 220 В.
7.
Слід вимикати
кабель живлення електрообладнання з електромережі, якщо воно залишається
непрацюючим на тривалий час — добу і більше.
8.
Забороняється
допускати сторонніх осіб, які не беруть участь у роботі.
9.
Забороняється
виконувати дії по обслуговуванню та ремонту принтера під час його роботи.
10.
Під час роботи бути уважним і не звертати
увагу на сторонні речі.
4. Вимоги безпеки після закінчення роботи
1.
Відключити ПК від
електромережі.
2.
Прибирання робочих
місць після закінчення роботи проводиться у відповідності з вказівками
вчителя (викладача).
5. Вимоги безпеки в аварійній ситуації
1.
При появі
незвичного звуку, запаху паленого, самовільного вимикання машини негайно
припинити роботу і повідомити вчителя (викладача), при виникненні в кабінеті
під час занять аварійних ситуацій (пожеж; поява сильних сторонніх запахів) не
допускати паніки і виконувати тільки вказівки вчителя (викладача).
2.
При одержанні
травми, а також при поганому самопочутті учні повинні негайно повідомити про
це вчителя (викладача). У разі необхідності потрібно негайно викликати швидку
медичну допомогу по телефону за номером 03.
3.
Загоряння в
кабінеті у випадку пожежі необхідно відразу ліквідувати.
Для цього необхідно:
ü повідомити пожежну охорону (тел. 101);
ü вжити заходів щодо евакуації людей з приміщення;
ü вимкнути електромережу.
Правила роботи учнів у
кабінеті інформаційно-комунікаційних
технологій
1. Кабінет
обладнано складними і дорогими технічними засобами, які
вимагають акуратної роботи та бережного відношення, тому, заходячи до кабінету, слід одразу займати відведене місце, не виконувати ніяких дій з обладнанням без
дозволу учителя.
2.
На робочих місцях розташовано
обладнання, яке має
складові, що працюють під високою
напругою. Необережне поводження з апаратурою
може призвести до травм. Тому суворо заборонено:
•
вмикати і вимикати апаратуру без вказівки учителя;
•
торкатися роз'ємів
з'єднувальних кабелів та самих кабелів;
•
торкатися екрана та тильної
частини монітора;
•
переміщувати увімкненні
складові обчислювальної
системи (системних блок, монітор тощо);
•
класти будь-які предмети на
системний блок, монітор, клавіатуру;
•
приносити та використовувати
носії даних (дискети,
компакт-диски, флешки) без дозволу вчителя.
3.
Не дозволяється знаходитись у
кабінеті і виконувати будь-які роботи (прибирання приміщення також) без присутності
відповідальної особи —завідувача кабінету,
учителя, лаборанта.
4.
Не дозволяється працювати з
клавіатурою та маніпулятором «миша» брудними або вологими
руками.
5.
Запам'ятайте, де знаходиться
вогнегасник,
аптечка. При появі запаху горілого одразу ж
сповістіть про це викладача.
6. До
початку роботи і ввімкнення апаратури:
•
переконайтесь у відсутності видимих пошкоджень обладнання робочого місця;
•
сядьте так, щоб лінія погляду
проходила приблизно через центр екрана, відстань від очей до екрану повинна бути не
менше 50 см ,
учні, які мають окуляри для постійного носіння повинні працювати за
комп'ютером у них, якщо лікарем не вказано
іншого;
• розташуйте
зошит, ручку, навчальні посібники на столі у відведених
місцях, поправте розміщення клавіатури, маніпуляторів («мишки », джойстика)
таким чином, щоб було зручно працювати;
• дії по вмиканню апаратури виконуйте тільки за командою викладача і тільки у послідовності, передбаченій відповідними інструкціями.
7.
Робота на комп'ютері вимагає постійної зосередженості, чітких дій, самоконтролю, напруження зору, тому не можна розпочинати роботу, при недостатньому освітленні та поганому
самопочутті.
8.
Протягом роботи за комп'ютером
суворо дотримуйтесь
викладених вище правил, слідкуйте за вказівками
вчителя. Якщо під час роботи виникає:
•
аварійна зупинка, яка
супроводжується виведенням на екран повідомлення про несправність,
слід це повідомлення запам'ятати (або записати) і повідомити
викладача (лаборанта);
•
якщо робота апаратури починає
супроводжуватись незвичними звуками, світінням аварійних індикаторів тощо, слід
припинити роботу і повідомити викладача.
9.
При роботі учнів за
комп'ютеризованими робочими місцями вони не повинні вставати, коли до класу заходить будь-який відвідувач.
10. Завершення
роботи з апаратурою:
•
вимикати апаратуру
дозволяється тільки у послідовності, передбаченій відповідними інструкціями і за
вказівкою викладача;
•
після вивантаження операційної
системи і зупинки
роботи комп'ютера, слід вимкнути живлення системного блоку, або
переконатись у
його автоматичному вимкненні, вимкнути інші складові апаратного забезпечення.
11.
У кабінеті категорично
заборонено приймати їжу, користуватись розпилювачами парфумів, лаків для волосся
тощо. Не слід користуватись мобільними телефонами.
12.
Суворе дотримання цих правил
дозволить уникнути шкоди здоров'ю, зберегти обладнання.
Немає коментарів:
Дописати коментар